ازسال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۰ مدیر دبیرستان مدرس بندرانزلی بودم وبه نام این دبیرستان وبلاگ داشتم که به علت مشکلی که در آپلود عکس وبلاگ روی داد ناچارا دراینجا موقتا به امانت می گذارم درواقع معرفی مدرسه وبخشهایی ازخاطرات و دوران خدمتم هست .
دبیرستان شهید مدرس بندرانزلی
مقدمه : این وبلاگ توسط اینجانب محمد آ قاجان زاده مدیر دبیرستان مدرس در سی امین سال خدمتم و سی امین سال تاسیس این واحد آ موزشی نوشته می شود درحال حاضر چهارمین سال مدیریت وآخرین سال خدمتم را طی می کنم پس ازارایه اطلاعات کلی ومختصر ، صرفا به سال تحصیلی ۹۰-۸۹ پرداخته می شود .بعدا مطالب دیگر به آن اضافه خواهد شد . (البته با کمک و یاری خوانندگان عزیز ) وضمنا بخشی ازخاطرات دوران خدمتم دربندر انزلی را در این پست می گنجانم .
تاریخچه و مختصا ت دبیرستان مدرس بندر انزلی :
سال ۱۳۵۸ در خیا بان خوش پیک غازیان احداث شد بعد از انحلال دبیرستان های سنایی و در یا بیگی غازیان در سال ۱۳۶۰ شروع به فعالیت نمود . در زمینی به مساحت ۵۰۰۰ متر مربع و ۸۵۰ متر مربع زیربنا . دارای ۱۰ کلاس درس ، و۵ اتاق ریز و درشت برای استفاده های سلیقه ای مدیران وقت .
از ابتدای تاسیس تا انتقال د بیرستان فردوسی سابق به غازیان ( امام حسین ع ) مدرسه پر جمعیتی بود اما بعد ، از تعداد دانش آموز کاسته شد . درشهریور سال ۱۳۸۸ بعد از ۲۸ سال به دبیرستان دخترانه الزهراجنب میدان هلال احمر منتقل شد .
دبیرستان جدید شهید مدرس ۲۱۰۰ متر مربع مساحت کل وحدود ۷۰۰ متر مربع زیر بنا دارد .
دارای ۷ کلاس درس ، دفتر ، نماز خانه ، اتاق بایگانی ، آ بدار خانه و شوفاژ خانه می باشد .
و درسال ۱۳۷۹ احداث گردیده است . در حال حاضر پرونده های دانش آموزان سنایی و دریابیگی غازیان در این مدرسه نگهداری میشود .از ۱۳۹۰درحیاط دبیرستان مدرس قبلی دبیرستان جدید مدرس به انضمام سالن ورزشی درحال احداث است .
مدیران دبیرستان مدرس از بدو تاسیس :
۱۳۶۰تا ۱۳۶۷ حسین مرتضی پور
۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸ ابو القا سم سفید کار
۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ هو شنگ قدیری
۱۳۷۲ تا ۱۳۷۴ مهیار عاشوری
۱۳۷۴ تا ۱۳۷۵ محمد رضا حسین زاده
۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ عباس صیاد طلایی
۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ علی رضا ماهر
۱۳۸۵ تا ۱۳۸۶ حسن محمدی بلیلی
۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ محمد آ قا جا ن زاده کیاسه (انتقال به دبیرستان جدیدسال ۸۸ )
۱۳۹۰ تا ۱۳۹۱ بهمن قاسمی
۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ حسن تحریری
۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ مهرداد رازقی شهرستانی
دبیرستان مدرس بندرانزلی درتاریخ ۳۱ شهریور۱۳۹۵به علت کاهش دانش آموز به کارخودپایان داد
روسای آموزش و پرورش در دوران خدمت من در بندر انزلی ازسال
۱۳۶۴ تا ۱۳۹۰
۱ – غلامرضا رحمدل
۲ – نبی الله پور حسرت
۳ – محمدحسین مقدسی
۴ – کاظم کاظمی
۵ – محمد پاک نعمت
۶ – سیداسماعیل نعیمی
۷ – محمد رازقی
۸ – محمد عیسی عاشوری
۹ – سید حسین فلاح میرموسوی
۱۰ – ا کبررشیدشمالی
۱۱ – امید عزیزی
۱۲ – اسماعیل بشارتی
۱۳ – فریدون طیوری
اسامی پرسنل دبیرستان سال تحصیلی ۸۹-۹۰ :
۱- محمد آقاجان زاده (مدیر)
۲- علی شیر افکن (معاون )
۳- اسداله پراینده ( دبیر مهارتهای زندگی)
۴- رضا گرامی( مربی پرورشی)
۵- عبداله نبی زاده (مشاور)
۶- شهریار صابر ( دبیر تر بیت بدنی)
۷- دهقان هوشمند ( دبیر دین و زندگی)
۸- سعد اله صفایی مهر (دبیر ادبیات و زبان فارسی)
۹- علی اصغر احمد زاده ( دبیر عربی)
۱۰- علی عاشور پور( دبیر زبان خارجه)
۱۱- حسین صفر پور( دبیر زبان خارجه)
۱۲- بهمن آذر ( دبیر فیزیک)
۱۳- سهیل رضایی( دبیر شیمی)
۱۴- شهاب ناصری( دبیر شیمی)
۱۵- سید علی رحیمی( دبیر ریاضی)
۱۶- عین اله آمون( دبیر ریاضی)
۱۷- سید نقی حسین نسب ( دبیر مطالعات اجتماعی)
۱۸- علیرضا صدری( دبیر علوم زیستی و بهداشت)
۱۹ – هاشم زحمتکش ( سرایدار)
۲۰ – بهروز علیجانی (خدمتگزار)
و سال های ۸۶ تا ۸۹
۱ – حسین شمسی پور (دبیر تاریخ )
۲ – علی قنبر پور ( دبیر شیمی )
۳ – حمزه علی اسکندری ( دبیر ادبیات )
۴- ابراهیم اسماعیل زاده ( دبیر جغرافی )
۵- صادق عاشوری ( دبیر مطالعات اجتماعی )
۶ – مرتضی احمدی ( دبیر شیمی )
۷ – شهرام طالقانی ( دبیر شیمی)
۸ – تورج شکرانی ( دبیر ریاضی )
۹ – محراب مجلسی ( مشاور )
۱۰ – غلام رضا عاشوری ( مشاور )
۱۱ – علی رضا حاجی پور ( دبیر پرورشی )
۱۲ – اختیار بخشی ( دبیر ادبیات )
۱۳ – یوسف مشتاقی ( دبیر زبان خارجه )
۱۴ – محمود رحمتی ( دبیر زبان خارجه )
۱۵ – محمد رضوی ( دبیر ورزش )
۱۶ – حسن محمدی بلیلی(دبیر مطالعات اجتماعی )
۱۷ – جلیل نوروزی پناه ( خدمتگزار و سرایدار )
نوشته شده در ۹۰/۰۱/۱۱ساعت ۲۲:۵۰ توسط محمد آ قاجان زاده |
پایان کاردبیرستان
دبیرستان مدرس بندرانزلی درتاریخ ۳۱ شهریور۱۳۹۵به علت کاهش دانش آموز به کارخودپایان داد
این دبیرستان ۳۵ سال دوام آورد دراین مدت ۲۸ سال آن درخیابان خوش پیک غازیان قرارداشت و ۷ سال بقیه رادرپشت میدان مالا مستقربود این دبیرستان درسال ۱۳۸۸ توسط خودم زمانی که مدیر این دبیرستان بودم به مکان جدیدمنتقل شد .
وشته شده در ۹۵/۰۸/۱۴ساعت ۲۳:۵ توسط محمد آ قاجان زاده
اردوی دانش آموزان مدرسه راهنمایی بوزرجمهر بندرانزلی سال ۷۰
این اردو از انزلی به شهر قم انجام گرفت
نوشته شده در ۹۴/۰۵/۰۲ساعت ۲۱:۲۰ توسط محمد آ قاجان زاده
مسابقات شطرنج دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان استان گیلان در آستاراسال ۸۶
دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان بندر انزلی در مسابقات شطرنج استان گیلان مقام سوم را به دست آوردند
عکس زیر هنگام دریافت جام و مدال توسط خودم به عنوان مربی شطرنج در آستارا باحضور رئیس آموزش و پرورش وقت آستارا

نوشته شده در ۹۳/۱۰/۱۳ساعت ۹:۳۵ توسط محمد آ قاجان زاده |
نه هرکه چهره برافروخت دلبری داند نه هرکه سربتراشدقلندری داند
غلام همت آن رند عافیت سوزم که درگداصفتی کیمیاگری داند
حافظ
نوشته شده در ۹۳/۰۹/۲۰ساعت ۱۰:۴۲ توسط محمد آ قاجان زاده
این ساختمان تا سال ۸۸ به عنوان دبیرستان مدرس بود اما درشهریور همین سال به نقطه دیگری انتقال یافت در این انتقال که توسط خودم صورت گرفت ۱۱ نیسان و ۲۵ سواری بار به دبیرستان جدید انتقال یافت

وحیاط مدرسه که هم اکنون در آن سالن سرپوشیده و دبیرستان تازه بنا می شود

نوشته شده در ۹۳/۰۴/۲۳ساعت ۱۷:۱۷ توسط محمد آ قاجان زاده
از آقای بهمن قاسمی مدیر جدید و جانشین خودم برای مدیریت دبیرستان شهید مدرس برای این لطف شان تشکر می کنم . مهر سال ۹۰

نوشته شده در ۹۳/۰۳/۲۶ساعت ۲۳:۱۲ توسط محمد آ قاجان زاده
نه هرکه به میزی تکیه زند خردمند است بقای میز ریاست به نامه ای بند است
نردبان این جهان ما و منی است عاقبت این نردبان افتادنی ست
لاجرم هرکس که بالاتر نشست استخوانش سخت تر خواهد شکست
اشعار زیبایی هستند
نوشته شده در ۹۳/۰۱/۲۵ساعت ۰:۱۷ توسط محمد آ قاجان زاده
سالهای مدرسه راهنمایی علامه امینی
از سال ۱۳۶۵ تا ۷۵ تحت مدیریت آقای عبدالرضا صیاد نیک دراین مدرسه خدمت کردم اما خاطره آمیز ترین آن یک سفر تاریخی است .
عبدالرضا صیاد نیک مدیر وبهداد انبیر معاون و محمد آقاجان زاده معاون وآقای ساحلی دفتر دار مدرسه با یک دستگاه ژیان ۳۵ ساله به کیاسه اشکور رفتیم هرگز هیچ ژیانی دیگر به آنجا پا نگذاشته است !!یاد آوری می شود حدود ۱۰ در صد مسیر را یا پیاده رفتیم و یا ژیان راهل دادیم !!
این عکس ااز ۴ نفر ما ا ز گردنه دیلمان در مسیر انزلی به کیاسه گرفته شده است .

مراسم روز معلم در مدرسه علامه امینی

آقایان صیاد نیک ،مقصودی ، آقاجان پور ، زندگانی دوست ، بوند ، عشقی ، جهان پناه ، اجتماعی و من وهمکار دیگر که نامش از یادم رفته در این عکس در مدرسه علامه امینی دیده می شود .

نوشته شده در ۹۲/۰۶/۲۲ساعت ۱۰:۳۲ توسط محمد آ قاجان زاده
سال ۱۳۷۵ طرح بهره وری اجرا شد که بسیار جالب بود ولی چون ادامه آن از توان آموزش و پرورش خارج بود فقط ۲ سال دوام آورد دراین طرح برای فیزیک و شیمی وزیست شناسی هرکدام ۳ ساعت آزمایشگاه داشتند که باید توسط دبیر آزمایشگاه تدریس می شد من در این ۲ سال د بیر آزمایشگاه مرکزی انزلی شدم کافیست بدانید مثلا در طول یک ترم حدود ۱۰۰ آزمایش فیزیک فقط برای سال اول دبیرستان انجام دادم که این در تاریخ آموزش وپرورش ایران از زمان تاسیس دارالفنون تاکنون بی سابقه است بعد از برچیدن طرح بهره وری دبیر ماند و گچ و تخته سیاه .دبیرستان فردوسی انزلی آزمایشگاه شیمی بسیار مجهزی داشت اما آزمایشگاه فیزیک و زیست آن متروکه بود من در ابتدا وسایل قابل استفاده را از زیر خروارها آشغال خارج کرده بعد باکمک آقای صدر خانلومسول پژوهشسرا توانستیم آزمایشگاه فیزیک و زیست را به راه بیندازیم .آقای اسلامی که مردی اندیشمند ادیب و شاعر بود حدود ۳۰ سال کارشناس آزمایشگاه شیمی بود بعد از بازنسشتگی ایشان من مسولیت این کار را به عهده گرفتم ودر کنار آن ۳ سال به عنوان کارشناس آزمایشگاه دانشگاه آزاد انزلی افتخار خدمت داشتم بعد از بازنشستگی من ، آقای علی رمضانی صیاد فوق لیسانس زیست شناسی سلولی و مولکولی از دانشگاه تربیت مدرس تهران مسولیت آزمایشگاه علوم پایه را به عهده گرفتند . یاد آوری می شود دبیرستان فردوسی بعدا به پیش دانشگاهی تبدیل شد وامکانات دبیرستان فردوسی به همراه آزمایشگاه بی نظیرش به غازیان دبیرستان امام حسین (ع) منتقل شد .به موازات آن من مسولیت آزمایشگاه دبیرستان مدرس وکارشناسی آزمایشگاه فیزیک پژوهشسرای انزلی را هم به عهده داشتم .
شیشه های محتوی پتاسیم و سدیم که در نفت نگهداری می شوند ودر آب منفجر می شوند

من و آقای رمضانی صیاد کارشناس آزمایشگاه علوم پایه به اتفاق مدیر محترم دبیرستان آقای حیدری

آقای استاد اسلامی ، آقای علی رمضانی صیاد ، ومن ،بنیانگزاران آزمایشگاه مرکزی با مساعدت آقای حیدری مدیر دبیرستان

بخشی از آزمایشگاه دبیرستان امام حسین (ع) غازیان (فردوسی سابق )

از دبیرستان مدرس . عکسها به ترتیب از راست به چپ . ایستاده : محمد آقاجان زاده ، محمد رضوی ، آسماعیل بیرقدار ، جلیل نوروزی پناه ، علی پور ، علی رمضانی صیاد . نشسته عباس عباسی نیا ، عباس صیاد طلایی ( مدیر ) عبد السلام رحمانی

نوشته شده در ۹۲/۰۶/۲۰ساعت ۲۲:۲ توسط محمد آ قاجان زاده
عضویت من در تیم منتخب شطرنج فرهنگیان بندرانزلی
شطرنج ورزش فکر واندیشه و تست آزمون شخصیت است چنانکه وزنه برداری بازورا ، بسکتبال عضلات پا ودست را و…. تقویت می کند شطرنج ، تفکرعمیق و قدرت تمرکز را در انسان افزایش می دهد یک شطرنج باز حرفه ای می تواند ساعتها بی وقفه بدون خستگی به صفحه شطرنج نگاه کند ، تمرکز کند ، بررسی کند و طرح بریزد ، بدون اینکه از جایش بلند شود . دانش آموز شطرنج باز وقتی با مساله فیزیک برخورد می کند شاید ۱۰ساعت تمام باآن کلنجار برود بدون اینکه خسته شود یا از آن روی بگرداند . برای شطرنج باز ، برای هر حرکتی درزندگی ابتدا یک چرا وجود دارد وجوانب مختلف شخصیتی وروانی وجسمی شطرنج باز از نحوه بازی او کشف می شود . شطرنج نشان خواهدداد که هریک از پارامترهای زیر درانسان چگونه است ؟ فعال ، تنبل ، خودخواه ، مغرور، منطقی ، دوراندیش ، نازکدل ، دارای اعتماد به نفس ، دارای قدرت تمرکز، دارای روحیه تهاجمی ، تدافعی ، دینامیک ، دوراندیش ، آینده نگر، سطحی نگر، زودرنج ، و ………به همین دلیل است که در بعضی کشورها شطرنج بخشی از برنامه درسی می باشد تا شیوه فکر کردن رایاد بگیرند و ریاضی وهندسه آنها تقویت شود .
من شاید حدود نصف زمان خد متم عضو تیم منتخب شطرنج فرهنگیان بندر انزلی بودم که حاصل آن چند بار قهرمانی و نایب قهرمانی تیمی فرهنگیان استان گیلان است
تصویرخبر روزنامه اطلاعات به تاریخ ۳۰ آذر ۸۲ یادگار قهرمانی ما

عکسهایی از مسابقات قهرمانی شطرنج انزلی ۱۳۷۵

وعکسی دیگر در سال ۱۳۷۶ مسابقات قهرمانی انزلی


وعکسی از تعدادی از شرکت کنندگان در مسابقات قهرمانی فرهنگیان انزلی : به ترتیب از راست به چپ آقایان داوود حسین پور ، نیما آقاجان زاده ( مهمان ) ، محمد آقاجان زاده ، عبد الرضا صیاد نیک ، مطلب قدیم پرست ، حسن جوینده ، فرهاد صمدزاده ( اییس هیات شطرنج انزلی ) ، امین شعبانی ، فرید صالح پور . نشسته ، بهداد انبیر (اسامی رنگ سبز اعضای تیم شطرنج فرهنگیان انزلی )
برف ۸۶ از پشت بام دبیرستان شهید مدرس بندر انزلی

دفتر دبیرستان شهید مدرس بندر انزلی
مدیر و معاون دبیرستان به مدت چهار سال در کنار همدیگر در اداره مدرسه .این آخرین عکس از روزهای آخر خدمت است .

انجمن اولیا و مربیان دبیرستان شهید مدرس بندر انزلی
من به عنوان مدیر درحال سخنرانی درجلسه انجمن اولیات و مربیان

آقای علی شیر افکن معاون دبیرستان درحال سخنرانی در جلسه عمومی انجمن اولیا و مربیان

مدیر ومعاون دبیرستان شهیدمدرس بندرانزلی از سال۸۶تا ۹۰

برف۸۶عکس ازپشت پنجره دبیرستان شهید مدرس بندرانزلی
دی ماه ۱۳۸۶ به مدت ۱۰ روز مداوم در انزلی برف بارید که در تاریخ ایران بی سابقه بود ۲۳۰ سانت برف روی زمین نشست مدارس ۲۰ روز تعطیل شد ۳سال قبل که در رشت ۱۹۰ سانت برف باریده بود حدود ۱۵۰ مدرسه تخریب شد همان امر تجربه ای شد تا مردم هرروز برف پشت بام ها را پاک کنندو هیچ مدرسه ای تخریب نشد این عکس سومین روز بارش برف مداوم را نشان می دهد ۷ روز بعد از این هم بارید شما جلیل نوروزی پناه مسول خدمات مدرسه را می بینید که عصا به دست به مدرسه می آید او روز قبل هنگام پاک کردن برف پشت بام انباری دبیرستان از پشت بام سقوط کرده و پایش آسیب دیده است .

دانش آموزان شادوسرحال دبیرستان شهید مدرس بندر انزلی در ورزش صبحگاه

عضای شورای دانش آموزی دبیرستان شهید مدرس بندر انزلی

دانش آموزان ممتاز نیمسال اول ۸۹ دبیرستان شهید مدرس بندر انزلی
رتبه علمی دانش آموزان سال اول دبیرستان شهید مدرس بندر انزلی در نیمسال اول۹۰-۸۹
رتبه دانش آموزان سال اول در نیمسال اول ۸۹:
۱- حسین جوادی جناقرد شاگرد اول
۲- میلاد حسن زاده بالاگفشه شاگرد دوم
۳- رضا صدقی پیر علیدهی شاگرد سوم
۴- سهیل غلامی پورمقدم خواچکینی
۵ – حسین ولی زاده
۶ – احسان پوردرویش نژادچوکامی
۷ – میثم پیشه دوست پلکو
۸ – امین قهرمانی خیارک
۹ – فردین کاظمی لیف شاگرد
۱۰ – سعید قربانی سالم شاویر
۱۱ – محمد آزاده قره حسنلو
۱۲- حسین عزیزی
۱۳ – محمد محسنی مرزدشتی
۱۴ – سید رضا حسینی دهکا
۱۵ – میثم قلی پورلله کاء
۱۶ – امیر هدایتی خمامی

نوشته شده در ۹۰/۰۱/۱۱ساعت ۲۲:۴۴ توسط محمد آ قاجان زاده |
تجربه نیم قرن
تهیه کننده : محمد آ قا جان زاده
مد یر د بیرستان ( شهید مدرس ) بندر ا نزلی در سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰
به نام خدا
مقدمه
کودکی
سالهای تحصیل
الف : مکتب خانه ب:ابتدایی ج : راهنمایی د : دبیرستان
سربازی
ورود به آ موزش و پرورش
تربیت معلم
تدریس
تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی
دبیر آزمایشگاه در طرح بهره وری
معاونت در مدرسه علامه امینی
معاونت در دبیرستان امام حسین غازیان
کارشناس آزمایشگاه دردبیرستان امام حسین و شهید مدرس
کارشناس آزمایشگاه علوم پایه در دانشگاه آزاد اسلامی
مدیریت دبیرستان شهید مدرس
عضویت در تیم منتخب شطرنج فرهنگیان انزلی به مدت حدود ۱۰ سال
خلا صه کلا م
مقدمه
بچه های ابتدایی را می بینیم وقتی می خواهند به مدرسه بروند مجهز به گران قیمت ترین لباس کیف بزرگ که دارای چندین حجره برای وسا یل مختلف است از جمله این وسایل شیروکیک و بیسکویت ونوشمک یخمک وپشمک انواع آب میوه وساندویچ و تنقلات است بچه را بغل می کنند تا به ماشین سرویس برسانند مادرش همراه او به مدرسه میرود اورا د م د رکلا س نوازش میکند وبه کلا س می فرستد موقع تعطیل شدن هم به دنبالش می رود حالادر خانه چه به حال بچه می گذرد توضیح نمی دهم فقط همین را بدانیم که در خانه هم یک لحظه از بچه دست برنمی دارند البته بعضیها پا فراتر می گذارند مشق بچه راهم می نویسند کلاس زبان انگلیسی گرفته تا کلاس کونگ فو وکاراته میروند. آخرش هم وقتی از بچه می پرسی بچه جان چند شدی می گوید همه ۲۰ شاگرد چندمی شاگرد اول . حالا همه همکلاسیها شاگرداول شده اند .این بچه تا کلاس ۱۲ ازخانه خود دور نمی شود
کودکی
یک سال بعد از تولد , پدر من به خاطر اصلاحات ارضی صاحب زمین شدند روستای من (کیاسه )در اشکور سفلی تا جاده ماشین رو حدود ۸۰ کیلومتر فاصله داشت این فاصله را مردم به مدت ۲ روز تا رحیم آباد طی می کردند .طبیعی است که مردم از برق و به تبع آن از هر نوع وسیله برقی محروم بودند از سواد و بهداشت و امکانات دیگر خبری نبود .مرگ و میر بسیار بالا بود شانس آ وردیم که جان سالم به در بردیم در کودکی دچار سیاه سرفه ؛ سرخک ,آنفلو آنزا و غیره شدم .بجز آبله واکسن دیگری نزدم .البته این اشاره خیلی کوتاهی از شرایط کودکی بود .
سالهای تحصیل
مکتب خانه : در۶ سالگی به مکتب خانه رفتم از همین روزاول ملا که نامش مرضیه خانم بود ظرف آبی در کنارم گذاشت ودر آن آتش انداخت زیرا در من نشا نه هایی دیده بود نمی خواست دچار چشم زخم شوم .درسن ۶ سالگی بعد از ۹ ماه موفق شدم قرآن را بیاموزم این در حالی بود که قرآن را ۴ بار ختم کرده بودم .
ابتدایی : در۷ سالگی به کلاس اول رفتم مدرسه شامل ۲ اتاق بود که کاهدان کدخدا موسی بود چند تا تخته را به هم میخ زده بودند شده بود کلاس درس .درسال ۱۳۴۷ که من اول دبستان بودم و معلم من یک نفر سپاهی دانش بنام سی سختی بود مدرسه (کاهدان سابق ) دارای حدود ۲۰ نفر دانش آموز بود اکثر مردم بچه هایشان را به مدرسه نمی فرستادند .چون معتقد بودند در د ین گمراه می شوند . در کلاس دوم به مدرسه نوساز رفتیم و تا کلاس چهارم در آنجا بودیم برای کلاس پنجم اجازه درس خواندن پیدا نکردیم اولیای ما هم که امکان فرستادن ما را به شهر نداشتند .کار ما در شروع سال تحصیلی افتاد به جنگل وجمع کردن هیزم برای سوخت زمستان وجمع کردن برگ برای احشام . به ناچار در رودسر ثبت نام کردیم تا به عنوان متفرقه همراه بزرگسالان امتحان بدهیم .خرداد وارد شهر شدیم ودر سن۱۲سالگی ماشین و تمدن دید م . البته امتحان آن موقع مثل الان نبود اول اینکه نمره مستمر در میان نبود دوم اینکه از سالن صدای نفسی در نمی آمد وکوچک ترین توضیحی هم داده نمی شد .پدرم ۱۲مهر ماه نتیجه امتحانم را گرفت .قبول خرداد.قرار شد ترک تحصیل کنم .
راهنمایی : سال ۱۳۵۲ اما ازشا نس من همان سال مدرسه راهنمایی درروستای کلیشم از حوالی جیرنده رودبار تاسیس شد. فاصله حدود ۶۰ کیلومتر . پیاده از ساعت ۴ صبح با کاروان راه افتادیم ۱۰ شب به کلیشم رسیدیم اتاقی اجاره کرد م ماهی ۱۷ تومان . از همان اواخر مهر به علت بارش برف گردنه منتهی به روستای ما بسته شد تا ۹ ماه از ارتبا ط با پد ر ومادر محروم شدیم ۲سال به همین شکل گذشت از بچه های اشکور فقط من بودم بقیه ا ز همان اطراف بودند و میتوانستند با خانواده ارتباط داشته باشند دما در کلیشم از سردترین شهر کشور هم سردتر است کافیست بدانید اواخر اردی بهشت مردم باکلنگ ود یلم یخهای کوچه های کلیشم را می شکنند . از اینکه بگویم چگونه بر ما گذ شت طولانیست فقط بگویم اکثر ظهرها روغن نباتی آب میکردیم و با نان می خوردیم .دانش آموزی که اهل کلیشم بود ازاول ابتدایی تا ثلث اول در اول راهنمایی شاگرد اول بود من از او سبقت گرفتم ودر بین ۳۰ نفر شاگرد اول شدم درسال دوم راهنمایی هر ۳ ثلث شاگرد اول شدم .سال سوم راهنمایی را درمدرسه راهنمایی شمس آمل مازندران ثبت نام کردم وآنجاادامه تحصیل دادم .
دبیرستان : سال اول دبیرستان را هم در د بیرستان پهلوی آ مل گذرانیدم .ودر هر دو سال شاگرد اول بودم .سال دوم , سوم و چهارم دبیرستان رشته علوم تجربی را در رودسر طی کردم که سال سوم بر خورد کرد به انقلاب . اتاقی کرایه کرده بود م و تنها بود م ولی شاگرد اول شدن در رودسر دیگر به همین آسانیها نبود . همچنان فاصله روستا تا خط ماشین رو بسیار دور بود حدود ۴۰ کیلومتراما دو سالی بود که مشغول جاده سازی به اشکورات بودند و جاده تا گرمابد شت رسیده بود بنا بر این فقط عید و تابستان به روستا میرفتیم تابستان در روستای ییلاقی کیاسه همه نوع کار انجام می دادیم هنوز هم این مهارتها را در وجود مان حفظ کرده ایم . هیزم شکنی .علف بری با درگز وداس .علف پیچی . گندم چینی . گاوچرانی گوسفند چرانی .هرس فندق و سپید دار ……… خلاصه ۱۲ سال تحصیل را بدون تجدید تمام کردم .
سربازی
۱۳۵۹ د یپلم گرفتم برخوردیم به تعطیلی دانشگاه .عدم برگزاری کنکور .شروع جنگ و اعزام به سربازی . سربازی را درنیروی هوایی درتهران و چاه بهار و دو هفته ای را هم در کنار دریاچه ای نزدیک قم گذ رانیدم هر آنچه که مر بوط به نظم است از سربازی آموخته ام .
ورود به آ موزش و پرورش
بعد از بازگشت از سربازی دررشته بهداشت محیط در دانشگاه روزانه دولتی قبول شدم اما به دلیل علاقمندی وافر به شغل معلمی به دانشگاه نرفتم ودر آزمون استخدامی آموزش وپرورش شرکت کردم واز بین ۱۲۸۵ نفر شرکت کننده نفر دوم شدم بنابر این به جای ابتدایی مرا برای تدریس به مدرسه راهنمایی در حوالی رودسر فرستادند بعد از مد تی وارد مرکز تربیت معلم شدم .
تربیت معلم
رشته علوم تجربی مرکز تربیت معلم شهید مطهری نوشهر .رشته ای که بسیار علاقمند بودم حرث یادگیری همه علوم را یکجا داشتم درکنار تحصیل مطالعات فراوانی درزمینه های مختلف کردم اما قبل از آن ازدواج کردم وسرم کمی شلوغ شد
تدریس
درتعیین محل خدمت خیلی دوست داشتم در حوالی رودسر خدمت کنم اما چون رشته من سهمیه نداشت بنابراین اجبارا خدمت در انزلی راانتخاب کردم وبنا را براین گذاشتم که همه جای ایران سرای من است خد متم را با علاقمندی شروع کردم وبسیار زود دریافتم که مردم انزلی مردمانی خونگرم وصمیمی هستند وحقیقتا قدر خد مت را خیلی خوب می شناسند واین به من بسیار دلگرمی می داد .
اما روش تدریسم چگونه بود .بطور خلاصه باید بگویم زمان تدریس از چند بخش تقسیم می شد به عبارتی هرگز یک جلسه را به یک کار اختصاص نمی دادم ابتدا در طی چند جلسه کلاس را منظم میکردم یعنی :
۱- همیشه ابتدا قوانین اجتماعی را به دانش آموزان یاد می دادم
۲- درست نشستن درست پوشیدن ومرتب بودن لباس . دراین رابطه بسیار کار توجیهی و فرهنگی انجام می
دادم.
۳- نحوه نگهداری ومراقبت ومنظم نگهداشتن کتاب ودفتر رابه آنها یاد میدادم .
۴- در هر جلسه با ید دفتر و کتاب وخودکار ود یگر لوازما ت را آماده می داشتند .
مراحل اداره کلاس به این ترتیب بود که:
۱- نکاتی دررابطه با مسایل دینی اجتماعی علمی وبهداشتی وغیره را توضیح می دادم و از آنها نظر می خواستم
۲- دفاتر وکتابها را بررسی می کردم .
۳- از دانش آموزان پرسش به عمل می آوردم پرسشی که در جهت تکمیل درس قبلی بود وآنهارا برای درس بعدی آماده میکرد
۴- کتاب و دفتر بسته تا تمام توجه دانش آموز به من یا وسیله کمک درسی یا تخته سیاه باشد بعد از آشنایی آنها با موضوع درس کتابها باز تا ببینیم کتاب چه می گوید هر آنچه که در صفحه کتاب اعم از نوشته وعکس وزیر نویس یا هر چیز دیگر کاملا باید بررسی می شد همه آزمایشات چه درکلاس یا در آزمایشگاه یا درخانه توسط خودشان باید انجام میشد وگزارش آن را باید برایم می نوشتند اگر هیچ وسیله آزمایشگاهی هم وجود نداشت من با کمک دانش آموزان وباقوه ابتکار خودم ودانش آموزان آنها را انجام می دادم وگاها آزمایشی که قابل انجام نبود بد لش را انجام می دادم مثل عبور جریان برق از از الکترولیتها . وسایلی مثل باطری کهنه, سیم ,نمک, سرکه , شکر , باطری سالم , لیوان وغیره را بچه ها از خانه می آ وردند .من عاشق آزمایش بود م .
همیشه اعتقاد داشتم و دارم چنان درسی باید به بچه بدهی وبچه چنان یاد بگیرد که اگر پدر و مادر حتی بی سوادشان از آ نها بپرسد , درستان راجع به چه بود ؟ بتواند برایش توضیح دهد !
۵- آنچه که همیشه به آن توجه داشتم ودر مسیر تدریس در آن جهت حرکت میکردم ایجاد علاقه و شوق به درس علوم و آ زمایش وخصوصا شیوه یاد گیری بود من از اینکه اگر دانش آموزی درسی را نمی فهمید ویاد نمی گرفت نمره بد به او نمیدادم وتنبیه نمیکردم بلکه اشکال کاررا در خودم ویا مشکل روحی یا جسمی دانش آموز جستجو می کردم سعی میکردم ابتدا شیوه خودم را ارتقا بدهم یا مشکل دانش آموز را پیگیری کنم .
۶- من آدم تجربه اندوزی هستم کوچکترین تجربیات خوب معلمی رااز هرکسی یاد می گرفتم ودر کلاس بکار می بردم به همین خاطرسالهای تدریسم همیشه رو به کمال بود هرگز سعی نمی کردم آدم خود خواه وخشک ومغروری باشم همیشه دوست دارم یاد بگیرم ویاد بدهم .
۷- در طرح سوال و نمره دادن فقط نکات اصلی واستخوان بندی درس را مد نظر قرار میدادم بطوریکه این هم جزء پروسه یادگیری و مهارت باشد دررابطه با نمره دادن همیشه نمراتم عدد صحیح بودند چون مسلم است که نمره ورقه دانش آموز دقیقا نمره ای نیست که در ورقه لحاظ می شود بلکه حد اقل ۲تا۳نمره می توانست نوسان داشته باشد.متاسفانه در بسیاری درسها از جمله فیزیک وزبان خارجه وعربی وغیره به دانش آموز ستم بسیار می شود هر چند شیوه تالیف اکثر کتابهای درسی هم خودش جای سؤال دارد به عقیده من افت تحصیلی را باید به گردن هر کسی بیندازید بجز دانش آموز واولیا
۸- هرگز دانش آموز را به مدیر یا معاون یا مشاور یا مربی پرورشی ارجاع نمیدادم همه این کارهارا در حل مشکل دانش اموز خودم باکوشش وصبر وحوصله انجام می دادم .
تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی
۱۳۷۰ دررشته علوم تجربی در امتحان ورودی با رتبه ۲ وارد دانشگاه آزاد اسلامی رشت شدم وکارشناسی گرفتم در طول تحصیل بسیار تحت تاثیر اساتید دانشگاه ا ز نظر علمی و تجربه معلمی قرار گرفتم .دکتر طبائیا ن دکتر ممقانی دکتر زنجانچی دکترمقیمی . بعد از فارغ التحصیلی در تمام دوره های ضمن خدمت عملی و آزمایشگاهی شرکت کردم ودر آزمایشات فیزیک وشیمی وزیست شناسی دبیرستان از نظر علمی وعملی مهارت پیدا کردم
دبیر آزمایشگاه در طرح بهره وری
طرح بهره وری : شاید برداشتی بود از کشور های پیشرفته ولی بدون تمهید مقد مات برای اولین بار در تاریخ آموزش وپرورش ایران این اتفاق می افتاد که برای دروس علمی به کار عملی میدان داده شد من به عنوان د بیر آزمایشگاه مرکزی دبیرستان فردوسی مشغول کار شدم از ساعت ۸ صبح تا ۵ غروب هرروز کارم فقط آزمایش کردن بود این آزماشگاه دانش آموزان دبیرستان فردوسی و شهدا و مدرس وهنرستان شهید مفتح وغیر انتفاعی دانشوران را پوشش می داد .برای دانش آموزان هفته ای ۳ساعت می باید آزمایش فیزیک وشیمی وزیست شناسی انجام می شد .آزمایشگاه فردوسی در بدو ورود من امکانات و سرو سامانی نداشت ویک انباری بیش نبود ولی من خیلی زود همه چیز را برای شروع آ زمایشات سرو سامان دادم درطول ترم به جرات میتوانم بگویم مثلا فقط برای سال اول دبیرستان حدود ۱۰۰ آزمایش انجام دادم که این در تاریخ آموزش وپرورش ایران سابقه ندارد متاسفانه فقط ۲سال دوام داشت ودوباره به دوران گچ وتخته سباه وحرف بر گشت امروزه خیلی خوب می دانید که در بعضی مدارس متا سفانه حتی یک آز مایش انجام نمی شود ومتاسفانه تر که در مدارس ما من فقط یکنفر کارشناس حرفه ای آزمایشگاه می شناسم . الان شاید دانش آموز عد سی را از آینه نتواند تشخیص دهد اما در طرح بهره وری دانش آموز در پایان ترم تلسکوپ ومیکروسکوپ می ساخت
معاونت در مدرسه علامه امینی
دوسال به اتفاق آقای بهداد انبیر معاون ا ین مدرسه به مدیریت آقای صیاد نیک بود م عقیده دارم اگر قراراست کسی مدیر شود باید قبلا چندسال دوره تدریس و معاونت را طی کرده با شد .این دوسال تجربه خوبی برای مدیریت بود .اخلاق مدیریت و برخورد مناسب ومنطقی صیادنیک با معلمان واولیا ودانش آموزان آموختنی بود . بسیار موفق وراحت بودیم وراز این موفقیت وراحتی دراین بود که رابطه ما براساس صداقت وعدم خودخواهی وهماهنگی کامل و خلاصه کار ما الگوی یک همکاری بود . معتقد شدم ناظم نباید کسی باشد که هیکل درشت ویا سبیل کلفت ویا زبان برا داشته باشد بلکه باید شخصی عاقل و شریف وبزرگ منش ومد یر باشد . تا مخصوصا در شرایط خاص اوضاع را مدیریت کند
معاونت در دبیرستان امام حسین
تجربه تازه درکار معا ونت درد بیرستان امام حسین غازیان د رکنار آقای بحر پیما به مدیریت آقای هادی حیدری به مدت یک سال تجربه خوبی بود تا خودم را برای مدیریت دبیرستان آماده کنم
کارشناس آزمایشگاه در دبیرستان امام حسین ودبیرستان شهید مدرس
در این مدت آزمایشگاه امام حسین وشهید مدرس را پر رونق کردم یک بار دیگر دانش آموزان رفت و آمد خود را به آزمایشگاه شروع کردند آزمایشات را خودم انجام میداد م مخصوصا دبیرستان مدرس را که بنظر میرسید از بدو تاسیس آزمایشگاه نداشت با تلاش بی وقفه خودم وهمکاری مدیر مدرسه آقای صیاد طلایی مجهز به آزمایشگاه شد وتا انتهای دوران مدیریتم در مدرس وسایل ومواد آ زمایشگاه به صورت طبقه بندی شده ودردسترس بوده است یعنی تا ۳۱ شهریور تا ۱۳۹۰ . در دبیرستان امام حسین هم این طبقه بندی هنوز هم پا برجاست . وباکوشش آقای مهند س علی صیاد رمضانی که خودشان کارشناس ارشد بیولوژی هستند این آزمایشگاه اداره می شود
کارشناس آزمایشگاه علوم پایه در دانشگاه آزاد اسلامی
به مدت ۹ ترم به عنوان کار شناس آ زمایشگاه علوم پایه با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری کردم .همکاری با اساتید دانشگاه تجربیات بسیار زیادی از نظر علمی و عملی برایم ببارآ ورد .
مدیریت دبیرستان شهید مدرس از سال ۸۶ تا ۹۰
از سالتحصیلی ۸۷-۸۶ تا پایان سال تحصیلی ۹۰-۸۹ به عنوان مدیر دبیرستان شهید مدرس به خدمت مشغول شدم ۴ سال در این پست بودم که در۳۱ شهریور ۱۳۹۰ بعد از ۳۰ سال بازنشسته شدم .در تمام ۴ سال آقای علی شیر افکن به عنوان معاون با من همکاری داشت .مدرسه مدرس به عنوان مدرسه حاشیه ای شهر به حساب می آید بنابر این دانش آموزان واولیای خاص خودش را دارد . آمار موجود بطور واضح نشان می دهد حدود ۶۰ درصد دانش آموزان این محدوده با معدل زیر۱۳ از سوم راهنمایی وارد این مدرسه می شدند .از طرفی غا لب خانواده ها نابسامانی اقتصادی وفرهنگی و اجتماعی دارند بنابر این چنین مدارسی مدیریت ویژه ای لازم دارند . دراین مدارس سختگیری وفشار وتنبیه وخشونت واز این قبیل ابزارها اصلا جواب نمیدهد . مدیریت در این مدارس نیاز به خوشرویی , اخلاق خوب , حوصله , عدم سختگیری و فشار , ایجاد روحیه قوی و همکاری با معلمان , احترام به شخصیت دانش آموزان و اولیای آ نان , سعه صد ر , واز این مقولات دارد .خوب است این نکته بسیار مهم را بدانید که در طول ۴ سال این مدرسه چنان مدیریت شد که بنا بر شواهد کاملا زنده
۱- هرگز برای برنامه ریزی یا کمک مالی یا مشکلات مدرسه مزاحم مسؤلین اداره نشد م
۲- هیچ اولیایی با ما دعوا نکرد یا دراداره از ما شکا یتی نکرد
۳- برای حل مشکلات اولیا و دانش آموزان هرگز پای آنها به اداره باز نشد
۴- دانش آموزی از مدرسه اخراج نشد بلکه محل ثبت نام اخراجی های مدارس دیگر هم بوده است .
۵- خلاصه اینکه به قول معروف خداراضی اداره ودبیر واولیا ودانش آموز و اولیا هم راضی چرا این امر اتفاق افتاد مگر شیوه مدیریتی مدرسه چگونه بوده است . باید عرض کنم این مدرسه بصورتی خاص اداره شد که لازمه همین مدرسه بوده است . عواملی که نوع مدیریت را متفاوت میکرد با نوع دانش آموز ومحیط مطابقت داشت فهرست وار توضیح می دهم .
۱ معاون قبلا بخشدار مرکزی انزلی از طرفی کارشناس مشاوره بوده است همین نشان از قدرت مدیریت بالای ایشان دارد.
۲- همیشه حدود یک میلیون تومان پول از جیب خودم برای مدرسه کنار گذاشته بودم ابتدا از جیب خرج میکردم بعد چک می کشیدم . یعنی پول برای خرج کردن نقد بود .
۳- با دانش آموزان واولیای آنها رفتار خردمندانه ومحترمانه داشتم
۴- روزی ۳ بار بعد از زنگ تفریح دانش آموزان صف می بستیم تا به سرووضع آنها رسیدگی شود .وهربار تذکراتی بوده که به آنها بدهیم .
۵- مدیر و معاون مدرسه درتمام طول تحصیلات خود هرگز رنگ تجدید را ندیده اند بلکه همیشه شاگردانی ممتاز بود ند .معلوم است تجربه خوب درس خواندن را می دانستند .
۶- مدیر مدرسه سالها عضو ثابت تیم منتخب شطرنج فرهنگیان انزلی ونیز در تیمهای شطرنج باشگاهی گیلان هم عضویت داشته ودارد .بنابر این قدرت تفکر منطقی در تمام کارهای مدیریتی داشته است .
عضویت در تیم منتخب شطرنج فرهنگیان انزلی به مد ت حدود ۱۰ سال
من به همراه حسن جوینده امین شعبانی وداوود حسین پور سالها به عنوان عضو تیم منتخب شطرنج فرهنگیان انزلی بود یم بارها قهرمان شطرنج تیمی فرهنگیان گسلان شدیم از جمله آخرین بار که مسابقات شطرنج در بهمن ۸۹ دررشت برگزار شد ازمیان ۲۰ شهرستان شرکت کننده باز هم تیم شطرنج بندر انزلی به مقام قهرمانی رسید
خلا صه کلا م
دردرس شطرنج میگویند اگر میخواهی شطرنج باز باشی باید :
۱- علم وتئوری شطرنج را یاد بگیری
۲- قدرت تفکر وتفکر طولانی را با تمرینات زیاد در خودت بوجود بیاوری .
۳- با حوصله وخونسرد وشجاع و دقیق ودارای قدرت تمرکزو خویشتندار باشی .
۴- دارای روحیه قوی درهنگام شکست و نداشتن غرور در پیروزی .
۵- روان شناس وطراح وبرنامه ریز باشی
قطعا همه اینها لازمه مدیریت موفقند
برخورد خوب و احترام به مردم وخدمت صادقانه وتلاش فراوان وصبر وخونسردی وتعقل وتفکر همیشه نتایج خوبی برایم ببار آورده است .
